|
2008-11-23 20:14:47, vasárnap
|
|
|
Nehéz helyzetben a Tv2
sZ - szaboz@mail.index..hu
| 2008. 11. 21., 11:44 | Frissítve: 2 napja
A Tv2, a múlt héten bejelentett harmincöt dolgozó után várhatóan még hetven embertől válik meg pár hónapon belül, a csatornát tulajdonló ProSiebenSat1-csoportnál is leépítések vannak, mindez azért, mert a Tv2 tulajdonosának tulajdonosai sokat buktak a gazdasági válságon. Egy kanadai ajtógyár miatt merült fel a Jóban-rosszban megszüntetése?
Az őszi új műsorrend nem hozta meg a várt sikert a Tv2-nek, a Joshi Bharat című talkshow-n és a Megasztáron kívül [1] egyik újonnan indult műsor sem tudta megszorongatni saját műsoridejében a konkurenciát, sőt a Cápák című vetélkedő és az XXL című esztrádműsor már meg is szűnt. A nagy reményekkel megújuló csatorna, amely 2010-re piacvezető szeretne lenni, úgy néz ki, idén nem járt sikerrel, és az Index információi szerint nagy reményeiről most a gazdasági világválság miatt kénytelen lesz lemondani egy időre.
Azt Várdy Zoltán, a csatorna vezérigazgatója már hivatalosan is bejelentette [2], hogy jövőre harmincöt embertől kell megválniuk a globális válság miatt. Az Index információi szerint azonban a tulajdonos még legalább hetven ember elbocsátását várja a Tv2 vezetésétől, és amíg idén a tulajdonosok támogatták az adó offenzív műsorpolitikáját, amely drága, saját gyártású programokkal akart nézőket szerezni, jövőre rövidebbre kell húzni a nadrágszíjat.
A Tv2 nem cáfolta értesüléseinket, bár nem is erősített meg. "Célunk, hogy fokozódó gazdasági válság esetén is megtartsuk a TV2 magas nyereség szintjét, de ezt természetesen nem leépítésekkel szeretnénk elérni, hanem a meglévő erőforrásaink hatékonyabb alkalmazásával" - nyilatkozta kérdésünkre kicsit talányosan Grexa Liliána, a Tv2 vállalati és szakmai kommunikációs vezetője.
Minden tulajdonosnak nehéz
Mindez azért is meglepő, mert ugyan a Tv2 a magyar médiában örök másodikként szerepel, mégis az ProSiebenSat1-csoporttal tavaly egyesült SBS-csoport egyik legnyereségesebb vállalkozása volt, persze nem abszolút értéken, hanem ha a befektetés és a profit arányát nézzük. (A csatorna 2001-ben volt először nyereséges, azóta minden évben pozitív lett a végső mérleg).
Idén ugyan információink szerint jelentősen rosszabbak lesznek a cég eredményei, de a magyar piac sajátosságai miatt a befektetés nagyságához viszonyítva itthon még mindig nagyobb profitot lehet elérni másodikként, mint mondjuk a zsúfolt és kiegyenlítettebb nézettségű németen piacvezetőként.
A baj csak az, hogy az új tulajdonos sincs jó bőrben, a ProsiebenSat1-csoportnak mér tavaly is a vártnál alacsonyabb volt a nyeresége. Az adózott eredmény 2007-ben 2006-hoz képest 63 százalékkal csökkent, ennek egyik oka az SBS felvásárlása volt, de az is megviselte a céget, hogy a német versenyhivatal 120 millió eurós büntetést szabott ki rájuk, amiért a német piacon kartelltevékenységet folytattak az RTL Klubot is tulajdonló RTL-csoporttal. (Ugyanekkora bírságot kapott az RTL is)
A gazdasági válság természetesen a médiát is érinti [3], hiszen a televíziós hirdetések jelentős részét kitevő bankszektor és az autópiac a válság miatt feltételezhetően kevesebbet költ majd reklámokra. Mindez a fejlett nyugat-európai piacokon nagyobb visszaesést jelenthet, mint Magyarországon. Ennek ellenére a német sajtót is meglepte, hogy a ProSiebenSat1-csoport, Németország legnagyobb médiavállalkozása már idén bejelentette, hogy megválik a dolgozók 7 százalékától, 225 embertől. A leépítéssel párhuzamosan a cég átszervezi csatornái szerkesztőségét, a hírműsorok stábjait összevonják, és több csatorna főhadiszállását Berlinből az olcsóbb Münchenbe helyezik át.
Mindez azt jelzi, hogy a legfontosabb piacán is gondokkal küzdő ProsiebenSat1-csoport jövőre nem támogatja majd a Tv2 nagyra törő terveit, inkább spórolásra buzdítja leányvállalatait. Abban, hogy a Tv2 nehéz év elé néz, információink szerint csak kis szerepe van annak, hogy rosszul sikerült a csatorna őszi műsorrendje, és a vártnál alacsonyabb nézettség miatt a csatorna csak nehezen tudja kiszolgálni hirdetőit. (A hirdetők ugyanis nem műsoridőt, hanem nézőt vesznek [4], alacsonyabb nézettség mellett így többször kell leadni ugyanazt a reklámot, viszont a magyar törvények szerint óránként tizenkét percnél több hirdetést nem lehet sugározni, így egy csatorna eladható reklámideje véges, ha túlvállalja magát, akár az is előfordulhat, hogy el kell küldenie a hirdetni akarók egy részét). A tulajdonosok egyszerűen a piacszerzési akció kellős közepén zárták el a finanszírozási csapokat, sőt információink szerint idén osztalék formájában még pénzt is vennének ki a Tv2-ből.
Ráadásul a ProSiebenSat1-csoporttal ugyanaz történik nagyban, mint a Tv2-vel kicsiben. A médiamogulnak ugyanis pénzügyi befektetői tulajdonosának nehéz helyzete miatt kell visszafognia magát.
Az SBS többségi részvényeit már 2005 vége óta birtokló brit Permira, valamint a New York-i székhelyű KKR (Kohlberg Kravis Roberts&Co) befektetési társaság 2006 őszén vásárolta fel a ProsiebenSat1-csoportot, miután a német médiahatóság a kialakuló piaci túlsúlyra hivatkozva megakadályozta, hogy a legnézettebb német adókat működtető társaságot megvegye Németország legnagyobb napilapját, a Bildet is kiadó Axel Springer AG. A két befektetési cég tervei szerint az SBS és a ProSiebenSat1 összevonásával és felfejlesztésével Európa legnagyobb médiavállalata jöhet létre, megelőzve az RTL-csoportot. Az így felhizlalt céget pedig a felvásárlási árnál jóval magasabb értéken lehet majd továbbadni.
A tulajdonosok azonban most visszafogják a terjeszkedési tervek lendületét, mivel a gazdasági válság miatt ők is nehéz helyzetbe kerültek. A londoni Permira befektetési alapkezelő társaság a hírek szerint azzal küzd, hogy egyre több nagy befektető (köztük egy másik nagy alapkezelő az SVG Capital) akarja kivenni a pénzét a különböző vállalkozások, köztük a ProSiebanSat1-csoport nyereségéből osztalékot fizető alapokból. Eközben a másik tulajdonos, a KKR bejelentette hogy várhatóan idén, 1991 óta először veszteséges lesz. A cég már ott tart, hogy a veszteség csökkentése érdekében például hagyja bedőlni a kanadai Masonite ajtógyártót, amelynek több mint félmilliárd dollárra lenne szüksége a talpon maradáshoz.
Elrugaszkodás után rögtön vissza
Mindez milyen hatással lesz a Tv2-re? Egyrészt információink szerint a jövő év elejéig meg kell, hogy szabaduljon dolgozói majdnem 20 százalékától. Emellett iparági pletykák szerint felmerült, hogy a Tv2 megszünteti, de legalábbis egy időre szünetelteti egyik legdrágább műsorát, a Jóban-rosszbant. A műsor megszűnését hivatalosan a Tv2 is cáfolta, megemlítve, hogy éppen december elsejével érkezik új vezető író a produkcióhoz Angliából. Ráadásul a döntés ésszerűtlen is lenne, mivel az jelentős presztízsveszteséget okozna a Tv2-nek, nem is beszélve arról, hogy anyagilag sem érné meg: a díszletek és a stúdió közel egymilliárd forintba kerültek, ez a befektetés szinte teljesen elveszne, ráadásul egy új főműsoridős műsor gyártása és reklámkampánya sem lenne sokkal olcsóbb. Arról már nem is beszélve, hogy a Jóban-rosszban gyártásával a Tv2 kihasználhat egy törvényi kiskaput, ami miatt évente 220 millió forinttal kevesebbet kell költenie magyar filmek gyártására. Mindez elveszne, ha nem lenne a szappanopera.
A Tv2 hivatalos közleménye szerint tulajdonosainak elvárása az, hogy a csatorna felkészüljön egy bizonytalanabb gazdasági környezetre, céljuk pedig, hogy megtartsák a csatorna magas nyereségszintjét.
,,Ennek megfelelően át kell tekintenünk az összes működési folyamatunkat és a produkciókat, hogy szükség esetén még hatékonyabban tudjunk működni. Feltételezzük, hogy a sorozat megszűnésével kapcsolatos híresztelések a Jóban-rosszban produkcióban a múlt héten beindított folyamat kapcsán keltek szárnyra, pedig csak arról van szó, hogy megvizsgáljuk, hogy milyen módon lehetne a meglévő eszközöket és erőforrásokat hatékonyabban alkalmazni, illetve szükség esetén a gyártási költségeket csökkenteni" - fejtette ki Grexa Liliána, a Tv2 vállalati és szakmai kommunikációs vezetője.
Az biztos, hogy a leépítés mellett a Tv2-nek el kellett halasztania új csatornája, a női nézőknek szánt FemTv indítását [5], de emellett várhatóan jövőre kevesebb új műsor is készül majd, olcsóbb lesz a Jóban-rosszban, és várhatóan nagy költségvetésű vetélkedők, tehetségkutatók és valóságshow-k sem nagyon indulnak majd.
Az RTL Klub is spórolhat
Egyelőre a konkurens RTL Klub anyacégénél nem jelentettek be hasonló leépítést és megszorításokat (az RTL Klubnál létszámstop van érvényben), de az RTL-csoport sem zárt jó évet már tavaly sem. 2007-ben az előző évhez képest 37 százalékkal csökkent az adózás utáni nyereség, bár a hírek szerint idén ennél azért jobban teljesítenek. Az RTL Klubnak ráadásul mázlija van, hiszen a cég nem pénzügyi, hanem szakmai befektetők kezében van, vagyis a tőzsde vagy más iparágak válsága kevésbé hatnak a csatornára
A világválság hatására azonban valószínűleg az RTL-csoport is spórolni fog majd, itthon pedig az RTL Klub az általunk megkérdezett iparági szakértők szerint várhatóan szintén csökkenti majd a műsorgyártásra fordított összegeket. Ugyan egyelőre nem várható, hogy a magyar tévés piacon jelentősen csökkennek majd a reklámköltések, de egy esetlegesen elhúzódó válság miatt nem árt óvatosnak lenni. Ráadásul egyes feltételezések szerint az RTL Klubot fő riválisa nehéz helyzete miatt, a piaci verseny sem kényszeríti újabb nagy beruházásokra, vagyis a Tv2 válságának hatására minden tévénéző kevesebb nagy költségvetésű műsorhoz juthat majd jövőre.
Persze a csatorna hivatalosan cáfolta, hogy jövőre rosszabb műsorok lennének, bár arra nem válaszoltak, hogy csökken-e vagy sem a műsorgyártásra fordított keret. "Nem kötünk kompromisszumot a nézők minőségi és változatos szórakoztatásában sem, így a műsorkínálat sem okozhat csalódást a nézőknek" - nyilatkozta kérdésünkre Rényi Ádám, az RTL Klub kommunikációs igazgatója.
http://index.hu/kultur/media/tv762/
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: nyereségszintjét, legnyereségesebb, műsorpolitikáját, kiegyenlítettebb, feltételezhetően, leányvállalatait, szerkesztőségét, tulajdonosainak, főhadiszállását, értesüléseinket, megszorításokat, kompromisszumot, vezérigazgatója, tehetségkutatók, tulajdonosának, reklámköltések, feltételezések, összevonásával, médiavállalata, műsorgyártásra, megakadályozta, alkalmazásával, finanszírozási, versenyhivatal, piacvezetőként, bizonytalanabb, magyarországon, megszorongatni, reklámkampánya, megszüntetése, kommunikációs, terjeszkedési, természetesen, információink, megvizsgáljuk, hatékonyabban, múlt héten, csatornát tulajdonló, gazdasági válságon, kanadai ajtógyár, várt sikert, nagy reményekkel, gazdasági világválság, csatorna vezérigazgatója, globális válság, tulajdonosok támogatták, meglévő erőforrásaink, magyar médiában, profit arányát, csatorna 2001-ben, végső mérleg, magyar piac, Joshi Bharat, Várdy Zoltán, Grexa Liliána, Kohlberg Kravis Roberts&Co, Axel Springer AG, Rényi Ádám,
|
|
|
|
múlt héten, csatornát tulajdonló, gazdasági válságon, kanadai ajtógyár, várt sikert, nagy reményekkel, gazdasági világválság, csatorna vezérigazgatója, globális válság, tulajdonosok támogatták, meglévő erőforrásaink, magyar médiában, profit arányát, csatorna 2001-ben, végső mérleg, magyar piac, befektetés nagyságához, vártnál alacsonyabb, adózott eredmény, német versenyhivatal, német piacon, gazdasági válság, televíziós hirdetések, válság miatt, fejlett nyugat-európai, német sajtót, leépítéssel párhuzamosan, hírműsorok stábjait, olcsóbb Münchenbe, legfontosabb piacán, csatorna őszi, csatorna csak, hirdetők ugyanis, magyar törvények, csatorna eladható, hirdetni akarók, tulajdonosok egyszerűen, piacszerzési akció, finanszírozási csapokat, médiamogulnak ugyanis, német médiahatóság, kialakuló piaci, legnézettebb német, felvásárlási árnál, tulajdonosok azonban, terjeszkedési tervek, londoni Permira, hírek szerint, másik nagy, különböző vállalkozások, másik tulajdonos, veszteség csökkentése, kanadai Masonite, talpon maradáshoz, időre szünetelteti, műsor megszűnését, produkcióhoz Angliából, döntés ésszerűtlen, stúdió közel, befektetés szinte, törvényi kiskaput, csatorna felkészüljön, bizonytalanabb gazdasági, csatorna magas, összes működési, sorozat megszűnésével, meglévő eszközöket, gyártási költségeket, leépítés mellett, előző évhez, adózás utáni, tőzsde vagy, világválság hatására, általunk megkérdezett, műsorgyártásra fordított, magyar tévés, esetlegesen elhúzódó, piaci verseny, csatorna hivatalosan, nézők minőségi, nyereségszintjét, legnyereségesebb, műsorpolitikáját, kiegyenlítettebb, feltételezhetően, leányvállalatait, szerkesztőségét, tulajdonosainak, főhadiszállását, értesüléseinket, megszorításokat, kompromisszumot, vezérigazgatója, tehetségkutatók, tulajdonosának, reklámköltések, feltételezések, összevonásával, médiavállalata, műsorgyártásra, megakadályozta, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 5712
- e Hét: 19942
- e Hónap: 31053
- e Év: 184549
|
|
|